DE AANVAL
mei 1940, vijf dagen strijd om Rotterdam

De Aanval - mei 1940, vijf dagen strijd om Rotterdam gaf een uniek beeld van de vijf meidagen vlak voor het grote bombardement op Rotterdam door de verhalen van ooggetuigen vanuit drie perspectieven - de verwarring bij de bewoners, het verzet van de Nederlandse militairen én de ervaringen van Duitse soldaten. De persoonlijke en indringende verhalen werden afgewisseld met indrukwekkende (film)beelden uit verschillende collecties, alle te zien op enorme schermen van 3 bij 12 meter met daarboven een originele Heinkel, de bommenwerper van het type dat de stad verwoestte.
De Aanval was niet alleen een intense ervaring, maar vertelde ook een belangrijk verhaal voor wie Rotterdam beter wil begrijpen.

bekijk

 
Diafragma Films en Tentoonstellingen -
'Werkelijk een toptentoonstelling. Indrukwekkend, menselijke maat in het perspectief van een wereldomvattend drama. De films en ooggetuigen verhalen zijn ontroerend.'
Wim Pijbes, oud-directeur Rijksmuseum


 
 
 

ROTTERDAM IN THE PICTURE
175 jaar fotografie in Rotterdam

Niet eerder werd over Rotterdam een tentoonstelling gemaakt die zo'n breed beeld gaf van zowel de stad als van de foto’s die er zijn gemaakt. Deze tentoonstelling liet een stoere en moderne stad zien: multicultureel, bouwend en dynamisch, altijd in ontwikkeling. De gebouwde omgeving, de haven, de aansprekende architectuur en de mensen maken de stad tot wat de stad is. Rotterdam is niet bang! Al 175 jaar wordt in beeld gebracht hoe de stad steeds opnieuw op de schop gaat, in een aanhoudend proces van opbouw, sloop, wederopbouw en uitbreiding. Hoogbouw, ruimte, water en wind bepalen de sfeer in deze multiculturele, internationale stad die ernaar verlangt metropool te zijn. Het proces van verandering heeft in de afgelopen twee eeuwen tot veel bijzondere foto-opdrachten, foto´s en fotoseries geleid.

bekijk

 
Diafragma Films en Tentoonstellingen -
'Als een stad fotogeniek genoemd kan worden, staat Rotterdam op plaats nummer 1.'
André van Dijk, 8Weekly


 
 
 

ANDOR VON BARSY
fotograaf in Rotterdam 1927-1942

De tentoonstelling toonde een overzicht van het unieke fotografische werk van Andor von Barsy, lange tijd alleen bekend als cameraman en filmmaker. Tijdens de research voor de tentoonstelling Panorama Las Palmas in het Stadsarchief Rotterdam kwamen bijzondere foto’s boven water. Von Barsy bleek een schat aan foto’s van Rotterdam en de haven gemaakt te hebben.
De fotograaf bleek de Oostenrijkse-Hongaar Andor von Barsy, de maker van films als Dood Water, De Stad die nooit rust en Hoogstraat. Hij werkte eind jaren twintig zelfs in opdracht van het bedrijfsleven en de gemeente Rotterdam aan een fotoboek over de haven voor de Wereldtentoonstelling in 1930 in Antwerpen.

bekijk

 
Diafragma Films en Tentoonstellingen -
'De overdonderende compositie van de foto’s trekt het eerst de aandacht, daarna pas de havens waar de foto’s zijn genomen.'
Wim Bossema, Volkskrant


 
 
 

ZIET ZUID
140 jaar Rotterdam-Zuid in Foto en Film

Deze foto- en filmtentoonstelling presenteerde een veelzijdige geschiedenis van het leven op Rotterdam-Zuid. Te zien waren de allereerste foto’s van het ontstaan van Rotterdam-Overmaas (1870), de bouw van de Spoorbruggen, de havens en straatbeelden van (naoorlogse) wijken. Het goed gedocumenteerde en alom bekende verhaal is vooral het economische succes van Zuid als bouwplaats van de havens en als locatie van stedenbouwkundige ontwikkelingen. Maar daarin bleven de bewoners en buurten op afstand. Alleen in de fotografie en enkele films komen komt die alledaagse werkelijkheid wel uitgebreid in beeld: professionele fotografen en amateurs legden bouwactiviteiten vast, documenteerden monumenten, maakten portretten als herinnering of als persoonlijk verslag van alledaagse en bijzondere gebeurtenissen.

De kracht van de tentoonstelling lag in de gedurfde combinatie van professionele opnamen van de geschiedenis van ‘Zuid’ met alledaagse portretten, familiekiekjes, straatbeelden van amateurfotografen en 8mm-films. Al die beelden en indrukken van Rotterdam-Zuid werden voor het eerst en op unieke wijze bij elkaar gebracht. Door Ziet Zuid - 140 jaar Rotterdam-Zuid in Foto en Film kregen deze beelden een prominente plaats in het collectieve geheugen van Rotterdam.

bekijk

 
Diafragma Films en Tentoonstellingen -
'Het oogstrelende materiaal is afkomstig van professionals, amateurs en familiealbums en geeft een alleraardigst en tegelijk indrukwekkend beeld van 140 jaar linker Maasoever.'
Yvonne Keunen, AD


 
 
 

PORT IMAGES
Het Nederlands Fotomuseum in LPII

Vanaf de aanleg van de Nieuwe Waterweg in 1860 was de Rotterdamse haven een inspiratiebron voor talloze fotografen en filmers. Het havengebied is constant in beweging en Port Images bracht de ontwikkeling van ruim een eeuw in beeld aan de hand van ruim vierhonderd foto’s en vijftien films van zeventig Nederlandse fotografen en cineasten. Veel fotografen en filmers werkten in opdracht van havenbedrijven, overheid, uitgevers of omroepen. Carl Emil Mögle, maakte voor de gemeente Rotterdam het fotoalbum Havenwerken van Rotterdam 1899. Cineast Herman van der Horst financierde de documentaire Rotterdam aan de Slag in 1945 met geld van het Ministerie van Wederopbouw. Aart Klein fotografeerde voor het Havenbedrijf het Jaarverslag van 1978. Anderen werkten jaren achtereen voor verschillende havenbedrijven, zoals François van Dijk voor de RDM en Daniël van de Ven voor de Holland - Amerika Lijn. Zij waren wekelijks in het havengebied te vinden, net als nu de fotograaf Freek van Arkel.

Port Images, gemaakt in het kader van het 75-jarig bestaan het Havenbedrijf Rotterdam N.V., bracht deze unieke impressies voor het eerst bij elkaar en gaf zo een ongekend en veelzijdig beeld van de metamorfose die de Rotterdamse haven in honderd jaar tijd heeft doorgemaakt.

bekijk

 
Diafragma Films en Tentoonstellingen -
'Rotterdams trots voor de eerste keer in al zijn facetten belicht in een fototentoonstelling.'
AD


 
 
 
Diafragma Films en Tentoonstellingen -


ZUID VAN BINNENUIT
Rotterdam-Zuid familiealbum 1902-1978

Rotterdam-Zuid heeft een fascinerende geschiedenis van uitdijende havengebieden en grote industrie. Maar wat zijn de verhalen van de Rotterdammers die hier wonen en werken en hoe beleefden zij de voortdurende veranderingen op Rotterdam-Zuid? In amateurfoto’s en 8mm-films kwam het ‘Zuid’ van bewoners zelf tot leven en waren beelden te zien vanaf de mobilisatie tot en met de aanleg van de eerste metro in Rotterdam-Zuid. Zuid van Binnenuit, Rotterdam-Zuid Familiealbum 1902-1978 droeg bij aan het collectieve geheugen van de stad.

Museum Rotterdam in het Gemaal op Zuid, 2011

SAMENSTELLING & PRODUCTIE Diafragma Tentoonstellingen
TENTOONSTELINGSONTWERP Jeroen de Vries





 
 
Diafragma Films en Tentoonstellingen -


INSPIRATIE ROTTERDAM
Bekende fotografen en filmers delen een persoonlijke impressie van hun woonplaats en geven juist aan het alledaagse van Rotterdam een herkenbare kracht. Met werk van Otto Snoek, Ari Versluis en Elly Uyttenbroek, Kim Bouvy, Adriënne van Eekelen, Awoiska van der Molen, Hans Wilschut, Bas Princen, Gerco de Ruijter, Carel van Hees, Gina Kranendonk, Marijn de Jong, Eric van der Schalie, Karel Doing en Rince de Jong.

Museum Rotterdam, 2007/2008

SAMENSTELLING & PRODUCTIE Diafragma Tentoonstellingen
TENTOONSTELLINGSONTWERP Jeroen de Vries





 
 
Diafragma Films en Tentoonstellingen -


PANORAMA LAS PALMAS
Panorama Las Palmas bracht de meest uiteenlopende foto’s bij elkaar die de afgelopen 150 jaar binnen een straal van 1500 meter rondom Las Palmas, de nieuwe locatie van het Nederlands Fotomuseum, werden gemaakt. De oudst bekende foto’s van Rotterdam, de eerste panoramafoto's, architectuurfoto's, reisreportages, documentaire opnamen, stereofoto's en privéfoto’s, alsmede door fotografen gemaakte films vertelden de geschiedenis van de Nederlandse fotografie én de historie van de huidige Kop van Zuid.

Deze expositie was een van de twee tentoonstellingen bij de opening van het nieuwe Nederlands Fotomuseum op de Wilhelminakade.

Nederlands Fotomuseum in Las Palmas, 2007/2008

SAMENSTELLING Joop de Jong/Diafragma Tentoonstellingen
PRODUCTIE Mira Matic/Nederlands Fotomuseum
TENTOONSTELLINGSONTWERP Mothership





 
 
Diafragma Films en Tentoonstellingen -


ZWARTE CONFETTI
Foto’s en amateurfilms uit bezet Rotterdam

Na krap een week oorlogvoering in mei 1940 was Rotterdam bezet en het centrum verwoest. As dwarrelde volgens de auteur Herman Romer als 'Zwarte confettie door de straten. Maar zelfs na de verschrikkingen van het bombardement en ondanks de bezetting ging het leven van alledag door. En al werd het steeds moeilijker om aan fotomateriaal te komen, ook fotografen gingen door en legden dit dagelijks leven vast. Alleen details als het ontbreken van radio's, de sjofele kleding en de vele vrouwen verraden de oorlogsjaren. Maar amateurfotografen en professionals maakten ook `illegale´ foto's van verwoestingen, geweld en onderdrukking.

Zwarte Confetti bracht een unieke verzameling foto's en nog nooit eerder vertoonde 8mm-amateurfilms bijeen. De tentoonstelling gaf een indringend beeldoverzicht van het oorlogsleven in Rotterdam.

Museum Rotterdam, 2005

SAMENSTELLING & PRODUCTIE Joop de Jong/Diafragma Tentoonstellingen
TENTOONSTELLINGSONTWERP Ron Breugelmans/Museum Rotterdam





 
 

DIAFRAGMA

Diafragma ontwikkelt en produceert films, tentoonstellingen en beeldresearchprojecten voor musea, archieven, uitgeverijen etc.